RAPORTAREA NON-FINANCIARĂ, ELEMENT STRATEGIC SEMNIFICATIV ĪN DEZVOLTAREA ENTITĂȚILOR ECONOMICE
Autor (i): Adriana HORAICU, Ana-Maria ANDREI, Laura-Andreea IAMANDACHE (FLOREA), Victor MUNTEANU
JEL: M41.
Cuvinte cheie: contabilitate, raportarea financiară tradițională, raportearea non-financiară, indicatori de perfornanță strategică, analiză economico-financiară.
Abstract:
Raportările financiare tradiționale,
ca și instrumente de transparență și comunicare ale contabilității entitaților,
nu răspund, īn totalitate, nevoilor de informare ale părților interesate, ele
reflectānd doar aspecte sociale și de mediu
īntr-o oarecare măsură. Acţionarii şi investitorii se concentrează mai mult pe
impactul modelului durabil pe termen lung. Aceste modele se pot dezvolta
prin rapoarte care tratează probleme de
mediu, sociale și de guvernanță corporativă. Dacă entitățile nu publică
rapoarte non-financiare de īnaltă calitate, acestea riscă să se confrunte, īn cel mai scurt timp, cu probleme
de evaluare pe parcursul existenței si funcționării lor, precum și cu probleme
īn accesarea surselor de finanțare și comunicarea cu investitorii și
clienții.Īncepānd cu sectorul financiar, piețele de capital și pānă la nivelul
tuturor entităților economice, indiferent de sectorul de activitate, raportarea
non-financiară (raportarea privind durabilitata) trebuie să fie supusă
unor reguli și standarde strict definite. Fiecare entitate trebuie să
definească și să raporteze cu privire la strategia sa, precum și la aspecte
privind riscurile cheie și progresul față de indicatorii de performanță
strategici la nivel global. Īn acest context, fiecare entitate
conomică trebuie să stabilească o serie de criterii de identificare și prioritizare
a părtilor vizate, īn conformitate cu strategia de afaceri și metoda de
raportare adoptată. Un prim obiectiv al acestui demers științific este acela de
a analiza evoluția sistemelor de raportare financiară și non-financiară īn
vederea identificării unui format de raportare, tipuri de date și informații
care să corespundă cerințelor, ținānd
cont atāt de specificul entitățații, de specificul sectorului īn care
activează, căt și de nevoile de
informare ale părților interesate. Īn cel de-al doilea obiectiv, autorii iși propun să
realizeze modul de stabilire a pragului
de semnificație și de reprezentare a celor mai importante aspecte
non-financiare prin analiza unor variabile
bine stabilite (nivelul de influență al stakeholderilor cu privire la
aspectele non-financiare și impactul entității asupra mediului, societății și
economiei din perspectiva fiecărui aspect non-financiar )prin elaborarea unui
studiu de caz empiric.