IMPLEMENTAREA SISTEMULUI ERP ĪN ĪNTREPRINDERILE MICI ȘI MEDII: EXEMPLE DIN REPUBLICA MOLDOVA

 
Autor (i): Valeri GAGAUZ
 
JEL: Q3, M, M0, M3, M31.
 
Cuvinte cheie: ERP, marketing, procese de afaceri, īntreprinderi mici și mijlocii.
 
Abstract:
Procesele īntreprinderii și eficacitatea lor sunt parte integrantă a activităților de marketing īn cadrul abordărilor moderne ale marketingului. Procesele de afaceri devin din ce īn ce mai rapide și mai complexe. Comunicațiile cu clienții și furnizorii se īndreaptă spre utilizarea tehnologiilor informaționale moderne. Controlul și managementul unor astfel de procese complicate și complexe necesită implementarea unor sisteme informaționale moderne care să permită īntreprinderilor să-și implementeze cu succes strategiile de marketing. La rāndul său, atingerea tuturor acestor obiective fundamentale pentru funcționarea īntreprinderii este imposibilă fără utilizarea unui sistem automatizat de management al īntreprinderii la scară largă. Īn acest articol sunt luate īn considerare cāteva caracteristici ale implementării și utilizării unui sistem de clasă ERP īn īntreprinderile mici și mijlocii (IMM). Metodologia cercetării se bazează pe analiza activităților de implementare a sistemului Symphony ERP la cinci IMM-uri din Republica Moldova pe baza cercetării calitative (interviuri individuale aprofundate cu managerii companiilor). Studiul a fost realizat īn ianuarie 2022. Beneficiile cheie ale utilizării ERP pentru procesele de marketing au fost analizate din perspectiva informațiilor despre produse, relațiilor cu clienții, direcționării, stabilirii prețurilor, gestionării campaniilor de marketing, managementului performanței, rentabilității investiției și perspectivelor. Implementarea ERP in IMM-uri este asociată cel mai adesea cu bariere serioase, cum ar fi erori īn pregătirea pentru implementare (incertitudinea obiectivelor, incertitudinea criteriilor de evaluare a eficacității și profunzimii implementării), nivelul scăzut de formalizare a proceselor de afaceri. Cercetarea arată că sistemul ERP „Symphony” a fost implementat īn īntreprinderile de mai sus cu destul de mult succes datorită faptului că această soluție este specifică și a fost dezvoltată īncă de la īnceput pentru afacerea de service auto. Dezvoltatorul acestui program a fost managerul uneia dintre companii, care a promovat activ implementarea. Īn ciuda nivelului destul de ridicat de dezvoltare a telecomunicațiilor și a acoperirii internetului de mare viteză, astfel de soluții integrate sunt rareori utilizate de IMM-urile din Republica Moldova. Acest lucru se datorează cerințelor ridicate de calificare a personalului și managementului īntreprinderilor, precum și costului ridicat al componentelor software și hardware asociate cu implementarea unor astfel de sisteme.
 
Articol: Fisier PDF