PROGNOZA NUMĂRULUI DE CADRE DIDACTICE DIN ĪNVĂȚĂMĀNTUL PREUNIVERSITAR ĪN ROMĀNIA

 
Autor (i): Vasile AMARIEI
 
JEL: I21, I28.
 
Cuvinte cheie: educație, īnvățămānt preuniversitar, niveluri de educație, profesori, politici educaționale.
 
Abstract:
Īn epoca societății cunoașterii, īn contextul provocărilor generate de tendințele de globalizare și de nevoia de păstrare a identității naționale, țările lumii trebuie să stabilească pe primele poziții ale priorităților naționale sistemul educațional cu toate componentele sale, inclusiv subsistemul său, īnvățămāntul preuniversitar. Īn Romānia postdecembristă, am recunoscut consecvența tuturor guvernelor, la nivel declamativ, actorii politici stabilind educația ca prioritate națională. Din păcate, această consistență nu a fost continuată īn planul operațional. Alocările bugetare pentru educație au fost aproximativ egale īn cifre relative, īn timp ce s-a īnregistrat o scădere masivă a populației școlare, urmată, evident, de o scădere a numărului de cadre didactice din īnvățămāntul preuniversitar, precum și de o scădere a atractivității unei cariere didactice. Pentru a asigura continuitatea poporului romān pe teritoriul actual și pentru a menține identitatea culturală, trebuie să aplicăm o serie de măsuri la nivel macro privind stoparea scăderii demografice și reducerea emigrării familiilor sau a forței de muncă. Implementarea cu succes a unor astfel de politici va duce, implicit, la remedierea problemei numărului de studenți și profesori de la nivelul īnvățămāntului preuniversitar, efectele fiind observate imediat, unele pe termen mediu și, cel mai important, pe termen lung.
 
Articol: Fisier PDF